Україна м. Київ

інформація про продавців
в категоріях і товарах

  • 0
  • Кошик порожній

Архітектура. Роздуми про стиль.

Архітектура. Роздуми про стиль.
Newwall ® | 10.09.2018 16:54

Архітектурний стиль ...

Спори про стилі складають 90% спорів, що виникають з приводу архітектури. "Стильно!" - це захоплення студентів ефектною будівлею в "буржуазному" журналі. "Не в московському стилі!" - це вердикт столичного ЕКОС з приводу практично будь-якого неомодерністского проекту, який ризикнув бути заявленим до будівництва всередині Садового кільця. Окремі сегменти ринку виробництва енергії.

Ризикну заявити, що сама по собі проблема вибору стилю не варта виїденого яйця. У будь-якому місці і в будь-який час можна будувати будинок у будь-якому архітектурному стилі. Немає ніяких критеріїв, крім критерію актуальності архітектурної споруди, які б впливали на "доречність" або "недоречність" застосування стильової складової до міста. Справжнєі якісне місто без праці перетравлює будь-які стилістичні новації.

Архітектурний стиль і архітектурна ідеологія

Думаю, що варто відразу розмежувати поняття архітектурного стилю і архітектурної ідеології. Останнє поняття є куди більш широким, ніж поняття стилю. У ХХ столітті в архітектурі постійно (але зі змінним успіхом) йшла боротьба між двома архітектурними ідеологіями: "історизмом" і "модернізмом". Кожна з ідеологій базується на своїй системі цінностей, які практично не перетинаються між собою. Однак архітектура на такому перетині цінностей все ж виникає, це архітектура поза стилем, і іменується вона "еклектикою".

Архітектурна ідеологія - основи, аксіоми, відповідно до яких працюють архітектори. Оскільки власне архітектура являє собою синтез мистецтва і технологій, то і архітектурна ідеологія базується на естетиці, що формується на основі інженерних та художніх прийомів. (Природно, є ще й соціальна складова, але її, кажучи "про стилі", тобто про естетику, я розглядати не буду).

До середини XIX століття архітектура послідовно розвивалася на основі послідовної модернізації технологічних і художніх прийомів Стародавнього Світу. Стійко-балочна система і формальні прийоми, що додавали їй естетично благопристойний вигляд, еволюціонували, але при цьому не змінювалися основоположні, базові параметри: так, співвідношення висоти вікна до ширини, висоти колон до їх товщині і кроку обмежувалися не тільки прописаними канонами, скільки технологічними обмеженнями. Можна також зауважити, що прописні канони (як, наприклад, "Будівельні статути") теж часто були створені в першу чергу для контролю за дотриманням будівельних технологій в умовах відсутності достатньої кількості інженерів-конструкторів на периферії. Естетичні канони також постійно змінювалися; незримий взаємозв'язок, що існує між архітектурою та іншими мистецтвами, постійно адаптував будівництво до художніх потреб суспільства. Цю архітектурну ідеологію я назвав ідеологією "історизму".

Промислова революція XIX століття - це не тільки паровоз, пароплав, ткацький верстат. Поява такого матеріалу, як залізобетон, поява залізобетонна і металоконструкцій принципово змінили будівельні можливості. Однак художнього осмислення нових технологій не відбувалося до 1910-х років. Будинки, виконані за каркасною технологією оформляли за канонами архітектурної архаїки. Очевидний приклад - будівля Богородсько-Глухівської мануфактури в Ново-Ніколаєвську (нині новосибірський поштамт) - неокласика з величезними горизонтальними вікнами, пристрій який неможливий без застосування залізобетонних перемичок.

Народження ідеології "модернізму" - результат синтезу будівельних технологій епохи Промислової революції ХIX століття і естетики авангардного мистецтва. Прорив в сфері образотворчих мистецтв, поява нефігуративного живопису, дозволило інакше переосмислити архітектурну форму. Необхідно зауважити, що люди, яких прийнято вважати першими архітекторами-модерністами - Ле Корбюзьє і Татлін - насправді спочатку архітекторами були, вони були художниками, ризикнули працювати з архітектурною формою і зуміли показати прорив в нову архітектурну ідеологію. І якщо кінець XIX і початок ХХ століття були багато в чому спробами застосування нових технологій в рамках ідеології історизму (еклектика XIX ст., "Модерн" - югенд-штиль - ар-нуво, "неорусский" стиль, "псевдоготика"), то далі ми бачимо історію ХХ століття, історію боротьби модернізму і історизму. Всі стилі, що з'являлися в цей період, лежать в рамках тієї чи іншої архітектурної ідеології. Ар-деко, "сталінський соцреалізм", неокласика, постмодернізм - стилі історизму. Конструктивізм, раціоналізм, функціоналізм, хрущовська і брежнєвська архітектура, неомодернізм - стилі модернізму.

Інші статті розділу «Архітектура та дизайн»

На даній сторінці будуть представлені статті та деякі описи пропонованих нами товарів, а також деякі теоретичні аспекти на допомогу майстру.

наверх